7. Ophavsret foto og filer

FOTO RÅD og REGLER

Undgå at få gebyr for at anvende foto og filer med ophavsret

Foto, illustrationer og andre filer, der indsættes både i dokumenter og på nettet af foreninger og erhverv:

• Anvend KUN filer med tilladelse fra ophavsmand/-firma.
  • Søg firma-hjemmesiden efter pressefoto (eller betal for rettigheden).
  • Find hjemmesider med gratis foto (evt. skal fotografen nævnes).
  • Anvend helst egne foto samt egne udfærdigede filer.

Vk Nyhedsbrev 2019-07 om Ophavsret og afregning:

2019-07_Vk-Nyhedsbrev-6_Ophavsret_sb.pdf

Internetforbrugeren v/ Steven Snedker

Råd og Mindst 20 svar om billeder på nettet:

GDPR - REGLER OM BRUG AF PERSONFOTOS

CFSA Nyt Fredag, 8. november 2019

KLUBMODUL Nyt marts 2020
Nye muligheder for samtykke omkring "mit billede"

Der er kommet nye henstillinger til hvorledes man giver samtykke til sit billede.

Efter at den nye persondataforordning er trådt i kraft er der også kommet ekstra fokus på det at "dele mit billede". Det har givet anledning til forvirring blandt mange, både bestyrelse og medlemmer.

Vi har i samarbejde med Kammeradvokaten udlagt de nye retningslinjer fra Datatilsynet og den gældende forordning i et langt mere oplysende og overskueligt format.

Medlemmer vil fremover skulle give samtykke til billeder, og til hvilket slags billede der er tale om.

Er det et Portrætbillede?

Et portrætbillede er et billede, hvor den registrerede, såsom sportsudøveren, er tydeligt i (hoved)fokus for billedet. Det kan eksempelvis være en situation, hvor din forening offentliggør en nyhed om, at du har vundet et stævne, fået en pris eller lignende.

Er det et Fokusbillede?

Disse typer billeder er taget i situationer, hvor en eller flere registrerede optræder sammen, men også er i (hoved)fokus for billedet. Det kan eksempelvis være i forbindelse med medaljeoverrækkelser til et stævne, hvor både guld-, sølv- og bronzevinder fotograferes sammen til en nyhed eller lignende.

Eller er det et Situationsbillede, her behøves ikke samtykke

Situationsbilleder er billeder, hvor ingen personer er i (hoved)fokus, men hvor der tages billede af den situation, som personerne befinder sig i. Det kan eksempelvis være billeder i en hal under et stævne, hvor ingen af sportsudøverne er i fokus, men hvor billedet tages for at vise selve begivenheden. [her indsættes jeres foreningsnavn automatisk] behandler disse fotos på baggrund af interesseafvejningsreglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvilket betyder, at [her indsættes jeres foreningsnavn automatisk] har taget stilling til billedet og vurderer, om de registrerede, der måtte optræde på billedet, har en interesse i at billedet ikke offentliggøres der overstiger den interesse, som [her indsættes jeres foreningsnavn automatisk] har i at offentliggøre billedet. [her indsættes jeres foreningsnavn automatisk] tager i den forbindelse også højde for, at den situation der fremgår af billedet, ikke er krænkende for dig som registreret.